Remsysteem: HiSpec big brakes

Remsysteem: HiSpec big brakes

Het remsysteem aan de voorzijde van de 320Ci (of eigenlijk 330Ci nu …) was al voorzien van grotere remschijven en remtangen. Met de EBC Bluestuff remblokken werkt dit goed op het circuit. Maar we gaan een stapje verder …

HiSpec is een Engelse fabrikant van de zogenaamde big brakes; hierbij worden de bestaande remschijven, remtangen, remblokken en remslangen vervangen door een grotere versie. Deze kit is voorzien van 355 x 28 mm remschijven (was 325 x 25 mm) en 6-zuiger remtangen (was 1 zuiger).

Het voordeel van een 6-zuiger remtang is dat de kracht op de remblokken gelijkmatiger verdeeld wordt, en worden er langere remblokken (betere warmte afvoer) toegepast. Daarbij wordt er meer kracht op het remblok uitgeoefend, dan bij een 1-zuiger remtang. Om dit te berekenen wordt de zuigeroppervlakte van de 1-zuiger remtang vergeleken met 3 zuigers van de 6-zuigerremtang. Dat is 2500 mm2 t.o.v. 2700 mm2, dit is 8% meer oppervlak. Met gelijkblijvende druk (van de remvloeistof in het systeem) wordt de kracht op de remblokken dus groter.

Het bovenste remblok wordt toegepast door BMW op de 330Ci en het onderste remblok is voor de HiSpec remtang. Hierbij maken we gebruik van de laatste ontwikkeling van EBC Brakes: het RP-1 full race remblok.

Dan hebben we meer kracht uitgeoefend op de remblokken, is er hogere frictie van het remblok zelf en als laatste is een grote winst in remkracht de grotere schijfdiameter (325 naar 355 mm is 9% groter).

Deze remschijf is 2-delig: een aluminium naaf en een stalen rotor. Deze is gegroefd voor betere afvoer van remstof en heeft zogenaamde “curved vanes”. Dit zijn de lamellen binnenin de schijf die gebogen zijn. In onderstaande afbeelding is de tekening bovenaan de “straight vane” remschijf (die op vrijwel elke straatauto toegepast worden) en daaronder de “curved vane” voor betere koeling van de remschijf.

Deze high performance remschijven zijn voorzien van het “floating” verbindingssysteem tussen rotor en naaf, hierbij worden deze thermisch van elkaar gescheiden. De hitte trekt dan minder snel door van de schijf naar de naaf. HiSpec maakt hiervoor gebruik van “paddestoelbusjes”. Deze zorgen voor een tiende mm speling (axiaal) en zit dus de naaf feitelijk los van de rotor.

Op de auto is het verschil duidelijk:

Bij de volgende trackday gaan we de HiSpec rem upgrade testen met de RP1 remblokken van EBC.


Reageren is niet mogelijk.